måndag 8 juni 2009

Hundar slåss så är det.

Det har den senaste tiden stått mycket om små minihundar som blivit bitna av andra hundar, läser man i pressen så är det alltid "attackhundar", "kamphundar" eller vill man få det till att det är andra superfarliga monster som attackerat dom små oskyldiga, söta småhundarna.

Problemet med dessa hundar som inte är större än katter är ibland att dom stora hundarna inte begriper att det är just en hund när dom inte är mycket större än en råtta, och att dom är så små och veka att dom inte tål ett bett från en hund.
Alla som håller på med hundar vet att dom ryker ihop ibland, är det då en chihuahua, eller liknande hund så är ju inte oddsen direkt på den lilla hundens sida....

Jag har över huvud taget ganska svårt för hundar som inte används för nåt syfte, det är på det viset hundar balla ur, schäfrar, rottweiler, boxer, Karelare, bordercollie och Golden retriver är exempel på populära sällskapshundar som egentligen är avlade till tuffa och ganska hårda arbetsuppgifter används dom inte till annat än knähundar så ballar dom ofta ur.

När jag säger inte används till något så menar ja inte utställning, det verkar mer vara till skada än nytta. Det finns många exempel på raser där avel på rena utställningshundar slutar med katastrof för rasen, när sen friska hårt arbetande hundar i samma ras får kassa betyg på utställningar undrar man ju vad syftet med utställning egentligen tagit vägen. Själv tycker jag man enbart skulle få godkänt till avel eller inte godkänd för avel som betyg på utställning. Tävlingsformen på utställningar gör mer skada än nytta men det är min personliga åsikt.

Bara så ni vet så försvarar jag inte folk som inte klarar av sina hundar eller som faktiskt använder dom som kamphundar, attackhund har jag själv haft men det är nog inte så många som vet innebörden av det.

Det är möjligt att dessa småhundar används till nåt, jaga fjärilar och dammråttor kanske.. ;)
Men oavsett så måste man nog som ägare till dessa hundar vara medveten om risker, hundar av olika raser ryker ihop så är det bara och kommer alltid att vara. Har det sen varit husses eller mattes fel så är det en sak men det är inte alltid man kan anklaga dom heller, ibland är det faktiskt den bitna hundens fel med.

Den utlösande faktorn till bloggen:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5333783.ab

Men det finns många andra exempel bara det att ja inte orkar leta upp källhänvisningar just nu.

10 kommentarer:

  1. Precis, läste ditt senaste inlägg om hundar. Exakt min åsik, bra skrivet. Ha det bra! :)

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för din kommentar i min blogg. Log när jag läste ditt inlägg.

    SvaraRadera
  3. småhundar vs riktiga hundar? Fan hund som hund oavsett storlek!

    Tycker dock ditt inlägg var väldigt bra. Och de kan mycket väl varit den lilla hundens fel, eftersom den tydligen var lös och nyfiken på andra hundar dessutom.

    SvaraRadera
  4. Svar sara:Står det så? jag skrev den rubriken först sen insåg ja hur fel den blev... den ska vara ändrad.

    SvaraRadera
  5. Sv. Varsegod.
    Hmm nej den är likadan nu också men men :) skitsamma.

    SvaraRadera
  6. Men vi som har småhundar skall väl inte behöva vara rädda för att tex rasta våra hundar ute? Du skriver att de som har små hundar skall vara medvetna om riskerna? Hundar skall vara kopplade eller hållas under uppsikt så att de int ekan skada sin omgivning.

    SvaraRadera
  7. Svar Dog News: Nä det ska ni inte behöva men det är inte så lätt att ha 100% uppsikt på sin hund jämt, hunden som blev dog senast verkar ju ha sprungit fram till dom främmande hundarna så där har ju uppsikten inte varit 100...
    Det är vanligt att folk släpper fram sina hundar även i koppel för att hälsa innan man frågat om det är ok. Det jag menade med risen är att ett bett på en liten hund får mycke större konsekveser än mot större hundar.

    SvaraRadera
  8. Så sent som i söndags hände det mig, att 2 halvsmå hundar (en i taget) smet fram till min "guling" ....Han som många många andra hundar reagerar starkare när dom är i koppel,(eller på sin tomt) och det är lätt att det händer en olycka... Att skydda sin hund när den är kopplad och det kommer fram hundar är inte heller det lättaste oavsätt storlek, som alla vet så är dom små rackarna snabba som fan... ;)I det här fallet så gick det bra, matten till hundarna reageade hyffsat snabt, men det kan ju oxå varit för att "gulingen" gjorde klart för hennes dogs att dom INTE var önskvärda i hans närhet :P

    SvaraRadera
  9. Sv. En hund med munkorg inger negativ respekt. Vi har ju munkorg på våran russel när vi ska ut bland mycket folk, t ex åka tåg och stå på perrongen. Bara för våran säkert. Man ser att folk flyttar sig även fast han är så liten.

    Vi träffar på människor varje dag som släpper fram sina hundar till våra små utan att fråga. Och våra är två hanar, de triggar varandra och de blir ofta bråk. Dessutom är alltid våra kopplade och lösa småhundar kommer fram. De sker ju inte på samma villkor för båda parter och då blir de oftast bråk.
    Och människor är så puckade och fattar inte detta utan de bara ignorerar det och tycker att våra hundar är aggresiva.
    Usch blir så förbannad!

    SvaraRadera
  10. Skitbra skrivet Säger jag o min dogge(71kg)som vill vara i fred när han är kopplad,Men ofta heter det ,min lilla hund är snäll.Det vet väl ej min hund?

    SvaraRadera