onsdag 27 maj 2009

Varför ska jag rösta?

Jag har nog egentligen aldrig gillat eu, det kostar bara en jävla massa stålar och va fan har man gjort för nytta egentligen?
Troligen tycker man själva att man gjort massor kanske är det så med men det vet vi vanliga dödliga inte ett skit om.
Det jag vet om eu är att man får en massa skumma bidrag för olika märkliga saker det verkar som att man inte riktigt vet var man ska göra av alla pengar för jordbrukstöd så man hittar på en massa konstiga bidrag.
Sen inför man en massa konstiga beslut om viltkött försäljning t ex, morkullejakten sket sig man ska inte jaga fågel vid den årstiden hette det, varför jagar engelsmännen duva året runt då?
sen högg man ner alla träd på skolgårdar och förskolor barnen ska inte få klättra i träd dom kan ju ramla å slå sig... aja det finns många exempel grunden är att jag inte känner mig ett skit som nån eu medborgare jag känne mig ganska svensk precis som dom flesta greker troligen känner sig som greker eller fransmän känner sig som franska.
Eu parlamentet har 751 superviktiga politiker som har superviktiga beslut hela tiden vi superviktiga svenskar har ca 2% av dessa 751 platser, viken enorm kraft det måste vara....
Alla beslut tas dessutom inte i parlamentet, ja tycker det bara är fjantigt man ska rösta på folk som vill höja sin lön och sin status som politiker, dom som inte lyckats nationellt kör på eu i stället.
Om det nu är så fruktansvärt viktigt varför bryr sig inte politiker om detta valet mer, man pratar knappt om det förrens veckan innan valet.
Eu är för storgubbarna det känns som det folkstyrda valet bara är ett spel för galleriet.
Min motivering att inte rösta är att jag visar mitt missnöje till eu på bästa sättet så, röstar inte folk så brakar hela eu ihop.
Om jag nu skulle rösta på något parti så skulle jag vara tvungen att välja ett parti som jag egentligen inte står för fullt ut ideellt vad är vitsen med det, visst folk säger att man inte röstar på ett parti utan på personer men allvarligt hur fan ska man kunna gå igenom vad alla står för som ställer upp i valet det är ju inte möjligt, jag som ialf är lite politiskt intresserad tänkte kolla upp en del olika personer men tröttnade efter 7-8 stycken så folk kryssar i personen högst upp på sitt parti man brukar rösta på inte på personen egentligen, troligen har man inte en aning om den personens åsikter eller hjärtefrågor.

Lena Melin skriver om soffliggarnas argument här:http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article5233684.ab
hennes motargument bet ialf inte på mig, politiker och journalister tror att vanligt folk är dumma i huvudet och kan manipuleras till vad man vill tycker att man ska skita i vad som står i tidningar å tänka efter själv i stället på fakta.

Min Fakta 751 platser vi har 20=ca 2% vet du vad personerna står för, ska man rösta på nån som man inte känner till?
Många beslut tas inte i parlamentet. Politiker och media verkar inte tycka det är så speciellt viktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar